Radna terapija iz dana u dan

Naša radna terapeutkinja Natali Klarić Pranić izdvojila je nekoliko svakodnevnih aktivnosti kod kuće koje mogu poslužiti i kao terapijski rad s djecom u toplini svoga doma.

U ovim izazovnim vremenima kada jedan virus diktira našu svakodnevicu mnoge aktivnosti se odrađuju od kuće. Mnogi su primorani prekinuti svakodnevne obveze pa su tako i djeca s teškoćama onemogućena biti u svojim rutinama; odlaziti u vrtić, školu ili na rehabilitacijske programe.
Samim time što sam kod kuće duže razdoblje došla sam na ideju da svojim korisnicima i njihovim obiteljima pružim podršku. Želja mi je da znaju i kada nismo u izravnom radu kako možemo zajedno napraviti puno aktivnosti kod kuće te zajedno postići ciljeve kojima težimo.
Ovdje bih vam željela prikazati neke od aktivnosti svakodnevnog života u koje možete uključiti dijete kako bi što bolje ovladalo svojim mogućnostima, aktivno sudjelovalo u provedbi i osjećalo zadovoljstvo provedenim. Važno je da ste uz dijete, dajete mu smjernice, ali pustite kada vidite da ide u dobrom smjeru. Ne zaboravite uključiti i braću i sestre – oni će uvijek biti motivacija i podrška. Zapamtite da djeca uče po modelu i jako dobro kopiraju.
Nagradite aktivnost. Potičite, bodrite!
Nadam se da će svatko naći nešto za svoje dijete bez obzira na stanje u kojem se dijete nalazi. Treba biti svjestan onoga što dijete ne može, ali uvijek pokušati opet i još jer su i mali koraci važni za uspjeh.

PRANJE POSUĐA
Pranje posuđa je aktivnost koja zahtjeva da se dijete popne na klupicu – time dobiva osjećaj da je jako važno to što radi; samim time je motivirano za aktivnost koju provodi. Samim time što je na klupici – uvježbava ravnotežu, savladavanje prepreka i održavanje tijela na jednom mjestu. Igre s vodom i sapunicom, te tekstura spužvice pobudit će senzorna osjetila vašeg djeteta. U početku koristite plastično ili metalno posuđe da spriječite eventualne ozljede.
pranje posuđa

SLAGANJE POSUĐA
Bilo da imate perilicu posuđa ili ne, ovo je odlična aktivnost za motoričko planiranje. U kuhinji je puno ormarića i ladica u koje treba otvoriti i pospremiti čisto posuđe. Neka dijete vadi posuđe iz perilice ili mu vi dodajte. Time što slaže šalice, tanjure i pribor radi sortiranje a da toga nije ni svjesno (time ste izbjegli ono da dijete sjedi za stolom i sortira 2 različita oblika svaki u svoju čašu).
slaganje posuđa

BRIGA O ODJEĆI 
U toku dana zajedno stavite odjeću u perilicu. Kroz ovu aktivnost dijete prati vaše upute koja odjeća ide u pranje a koja ostaje u košari, opet sortira, stavljajući odjeću u perilicu ima priliku procijeniti dubinu – odnos gdje točno treba staviti odjeću, često mijenja položaje tijela dok uzima odjeću i stavlja u bubanj. Nakon pranja vadi mokru odjeću – pobuđuje svoja senzorna osjetila; mokra odjeća (taktilni sustav), miris omekšivača (olfaktorni sustav), nošenje teške košare (proprioceptivni sustav), održavanje ravnoteže dok nosi (vestibularni sustav).

briga o odjeći 2

Prilikom stavljanja odjeće na sušilo manjoj djeci dajte klupicu i jednostavne komade (čarape, kuhinjske krpe). Prilikom stavljanja odjeće djetetu dajete mogućnost da koristi obje ruke ali svaku za različitu aktivnost (jedna ruka drži čarapu, druga kvačicu). To možemo usporediti s time da će djetetu upravo ta vještina trebati za mnogo drugih aktivnosti npr. pisanje (jedna ruka drži olovku, druga pridržava papir), rezanje škarama (jedna ruka reže, druga drži papir).
briga o odjeći 1

KUPANJE U KADI

Kupanje je aktivnost koja se odvija svakodnevno. Onda kada imate vremena učinite ju i zabavnom. Kada ili svijetle pločice na zidu kupaonice (u tušu) mogu biti divno veliko platno za vaše mališane. Ono što vam je potrebno su boje za tijelo/prste i igra može početi.
Pustite dijete da se izražava, crta po svom tijelu, uključite i ogledalo ako je moguće. Napunite i kadu s vodom – voda će se obojati, na taj način učite boje, dijete će lakše savladati shemu tijela, a kupanje ukoliko je stresno s vremenom kroz igru postaje omiljena aktivnost. Crtanjem po tijelu i kadi/pločicama ovladava predviještinama za grafomotoriku. Uključite i kistove, čaše  - prelijevanje vode je jako zabavna aktivnost (korisna aktivnost za koordinaciju oko – ruka).

kupanje u kadi

Dok se igrate bojama možete staviti i predmete (loptice, čašice,  plastične igračke) osnovnih boja koje učite pa da dijete pridružuje.

JOŠ AKTIVNOSTI.....

PODNE PUZZLE – tko ima mlađeg brata ili sestru sigurno doma ima ovakve puzzle. Prednost ovakvih puzzli je što su velike i djetetu daju mogućnost da ih složi u prostor kako želi, također se mogu slagati i 3D. Ima ih svakakvih boja i vrsta: slova, brojke i oblici. Samim time osim motoričkog planiranja dijete ima mogućnost učenja.
podne puzzle

ZAJEDNIČKO PRIPREMANJE HRANE - uključite dijete u one korake za koje ste sigurni da žele i mogu, ukoliko zapnu pomozite, dovršite umjesto njih ali im dajte priliku. Neka se zaprljaju, neka probaju ono što pripremate. Kada dodajete namirnice brojite (treba nam 5 žlica šećera, 2 jaja…)
Ono što je cilj ovakve aktivnosti je da dijete uključite u ono što je svakodnevica – priprema jednostavnog obroka kao što je čokolino. Treba isplanirati aktivnost (što nam treba: zdjelica, žlica, mlijeko, čokolino), što trebam raditi: staviti čokolino u zdjelicu, dodati mlijeko i promiješati) – zvuči vrlo jednostavno. Probajte skupa!
zajedničko pripremanje hrane 2

SLAGANJE KONSTRUKCIJA – nisu za konstrukcije samo didaktičke kockice koje se kupe. Sve što imate okolini možete iskoristiti da bi složili dvorac iz snova. Ostaci drveta, prazne plastične ambalaže, kartonske kutije – uz to što su oblici nepravilni dijete ima još veći izazov u slaganju, svaki oblik je druge teksture pa se i osjetila (taktilna percepcija) još više pobudi.
slaganje konstrukcije 2

SLAGANJE ČARAPA U PAROVE – ovom aktivnošću dijete uči uočiti iste boje, iste uzorke, likove. Djeca uvijek žele raditi ono što i odrasli, ako ih uključite bit će vam od pomoći, a oni će se osjećati korisno.
slaganje čarapa 2

PENJANJE NA DRVO – aktivnost u kojoj su uključena sva osjetila i cijelo tijelo. Cilj: motoričko planiranje. Ruke osjećaju koru drveta – hrapavo/glatko/hladno/mokro, Oči – daju informaciju o granama, lišću koje je oko nas. Dok se penjemo potičemo – održavanje ravnoteže, prelaženje prepreka, planiranje što dalje…
penjanje na drvo 2

…i poneka ideja za blagdane…

ideja za blagdane 3               ideja za blagdane 2

… napravite tijesto za kekse, koristite božićne modle za kolače

božićni kolači

Kontakt

UOSI SMZ logo full color

Udruga Osoba s invaliditetom SMŽ
J. Babić 18, 44250 Petrinja
Tel/fax: 044 719 482 
E-mail: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Radno vrijeme:
ponedjeljak, srijeda i petak od 8:00 do 16:00 h, utorkom i četvrtkom od 12:00 do 20:00 h

Koristimo kolačiće kako bi vam osigurali bolju funkcionalnost stranica. Odaberite gumb za više informacija ili „Prihvaćam“ za nastavak pregleda stranica.